Zakelijke kleding voor een carriere boost

5 Redenen waarom de juiste zakelijke kleding jouw carrière een boost kan geven

Niet alle succesvolle mensen lopen dagelijks in driedelig pak of een net mantelpakje. Maar zij zijn zich vaak wel bewust van de invloed die uiterlijke verzorging en kleding kan hebben op de wereld om hen heen. Of zakelijke kleding hierin belangrijk is? Nou en of!

Wat is zakelijke kleding?

Bij zakelijke kleding denkt men vaak direct aan hele nette en formele kleding. Maar er bestaat simpelweg niet één standaard dresscode voor de weg naar succes. Je ziet grote verschillen tussen industrieën, bedrijven en zelfs afdelingen binnen bedrijven. Zo staan banken er bijvoorbeeld om bekend dat iedereen strak in pak loopt. Maar tijden veranderen. Zelfs grote prestigieuze banken als Goldman Sachs versoepelen tegenwoordig de kleding voorschriften.

Ook bij kleinere of informele bedrijven is het niet alleen maar sneakers en truien. Het gaat namelijk niet alleen om de soort kleding die je draagt. Zakelijke kleding is kleding die enerzijds past bij de bedrijfscultuur en anderzijds bij jouw persoonlijkheid. En jouw zakelijke outfit hoeft ook niet elke dag hetzelfde te zijn. Als je een belangrijke presentatie moet geven of je gaat een klant bezoeken kan je je net even iets anders kleden. En ja, zelfs bij de meest informele bedrijven is er wel een bepaalde kledingcultuur te signaleren.

Hoe zakelijke kleding belangrijk kan zijn om jouw doelen in je carrière te behalen lees je hieronder.

Zakelijke kleding boost projectbeheersing carriere PMO essentium

Het hangt heel erg van de organisatie (en zelfs de afdeling!) af wat de dresscode is

1. Je kleding weerspiegelt jou als persoon

Jouw kledingkeuze laat (bedoeld of onbedoeld) veel zien over jou als persoon. Hoe wil jij dat mensen jou zien? Het is natuurlijk niet altijd dress to impress, maar de manier waarop jij je kleedt heeft vaak wel invloed op de eerste indruk die mensen van je hebben. Er is niet één stijl van zakelijke kleding die standaard bij iedereen past. Dit komt omdat het vaak een combinatie is van jouw persoonlijke smaak samen met de normen/cultuur van de organisatie waar je voor werkt. 

Tip: Vraag voordat je aan een nieuwe klus of baan begint wat gebruikelijk is, zodat je jouw keuzes daarop kan baseren en er een eigen draai aan kunt geven. 

2. Je representeert het bedrijf

Of je nu als freelancer aan het werk gaat of gedetacheerd wordt bij een klant, het is belangrijk in je achterhoofd te houden wie je representeert. Het maakt hierin geen verschil of het je eigen bedrijf is of een detacheringsbureau. Jouw zakelijke kleding, en daarmee ook jouw uitstraling, hebben invloed op het beeld van het bedrijf of merk waar jij voor staat. Als je voor een organisatie werkt zul je er misschien wat meer rekening mee moeten houden, maar ook als je als freelancer/ZZP'er werkt is dit handig om in je achterhoofd te houden. Jij bent als het ware een verlengde van de organisatie die je representeert.

Tip: Denk na over de cultuur en de werkzaamheden van de organisatie waar je voor werkt en hoe jouw kleding hierbij aansluit. 

3. Het geeft je zelfvertrouwen

Je volgens de normen van je bedrijf kleden doe je niet alleen voor anderen. Je kan en zou dit ook voor jezelf moeten doen. Hoeveel lekkerder sta jij een presentatie te geven als je weet dat je er goed uit ziet! En dat een gezonde portie zelfvertrouwen wonderen kan doen voor je carrière zou geen verrassing moeten zijn. Belangrijk hierbij is altijd rekening te houden met je eigen persoonlijke smaak en voorkeuren. Het blijft te alle tijde jouw eigen keuze wat je aantrekt. 

Tip: Zoek naar kleding waarin jij je comfortabel voelt. Het moet een stijl zijn die jou eigen is, maar die ook past bij de organisatie. 

Lees meer: Soft Skills voor PMO'ers

4. De bedrijfscultuur wordt zichtbaar

De manier waarop mensen in een bedrijf zich kleden kan veel zeggen over de bedrijfscultuur. Als er bijvoorbeeld veel klanten over de vloer komen is het verstandig om na te denken over de kledingkeuze van de mensen op de werkvloer. Als je cultuur nog vanuit een andere hoek bekijkt, is er nog een hele andere dimensie. Reis je veel voor werk? Of heb je veel buitenlandse klanten op kantoor? Dan is het het waard om ’s ochtends nog even extra door je kast heen te gaan. In sommige situaties is het zelfs respectloos om als vrouw een diep uitgesneden shirt te dragen of als man met een korte broek naar werk te gaan.

Tip: Verdiep je in de (bedrijfs)cultuur en bedenk wat voor signaal je afgeeft met bepaalde kledingstukken.

5. Kleding als gunfactor

Mensen zijn meer bereid om tijd door te brengen met degenen die hun interesses en eigenschappen delen. Je kledingkeuze vertelt (onbedoeld) veel over jezelf. Ben je wel eens opgedoft in je nette pak bij een organisatie binnengelopen waarbij ze enkel spijkerbroeken en sneakers dragen? Je voelt je wellicht overdressed en niet helemaal op je gemak. Dit zou je zelfs aan je gesprekspartner kunnen merken. In deze organisatiecultuur staan woorden als 'formeel' en 'stijfjes' lijnrecht tegenover 'zakelijk en professioneel' in een volledig andere organisatie-omgeving. Andersom werkt dit ook zo. Op deze manier kan kleding jou net een streepje voor brengen bij een gesprek!

Tip: Verdiep je in je gesprekspartner(s) en probeer je kleding een twist te geven die jou al een voordeel geeft bij de eerste indruk.

Wat draag jij naar kantoor?

Of je nou als Project Management Officer, project planner of Projectmanager aan de slag gaat, neem de bovenstaande punten mee in de overweging voor jouw kledingkeuze. Schroom ook niet om je nieuwe bedrijf of opdrachtgever te vragen om de dresscode. Zo voorkom je onaangename verrassingen!

 

Gerelateerde artikelen