Het PMO LinkedIn profiel - 7 tips om direct op te vallen!

Val op als PMO’er - 7 Tips Voor Een Pakkend LinkedIn Profiel

Een pakkend LinkedIn profiel is een must als jij als PMO’er op zoek bent naar een nieuwe job. Vrijwel alle recruiters maken in hun zoektocht naar talent gebruik van dit kanaal. Niet vreemd, als je beseft dat LinkedIn meer dan 500 miljoen profielen heeft en een gemiddelde van 20 miljoen vacatures online heeft staan. Maar hoe val jij op als PMO’er tussen al deze profielen? In dit artikel geven we je 7 handvatten om jouw LinkedIn profiel representatief voor de dag te laten komen.

1. Kies een professionele foto voor een goede eerste indruk

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Een professionele profielfoto zorgt voor een goede eerste indruk. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat een eerste indruk een stempel kan drukken op de rest van het sollicitatieproces. Als je foto als positief wordt ervaren, wordt deze geassocieerd met andere positieve eigenschappen. Het kans zelfs zo zijn dat jouw gesprekspartner zich positiever opstelt in een sollicitatiegesprek. Maar een matige foto kan dus ook het tegenovergestelde effect kan hebben!

TIP: Investeer tijd en moeite in een professionele profielfoto. Zorg voor een neutrale achtergrond, nette kleding en een verzorgd uiterlijk. Wil je meer uitgebreide tips? Hier vind je een blog met tips voor de ideale LinkedIn profielfoto. 

Linkedin PMO profiel PMO essentium
Wees spot-on met een goede introductie, headline en professionele profielfoto

2. Onderscheid jezelf met een pakkende headline

De headline is na de profielfoto het eerste wat opvalt. Dit is de kopregel waarbij LinkedIn standaard je laatste functie en werkgever laat zien: John Doe, PMO Manager bij Company X. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, kun je veel creatiever omgaan met je headline. Er zijn veel meer mogelijkheden dan enkel een headline met een ‘droge’ functietitel. Het is een mogelijkheid om jezelf een imago te geven en/of aan te geven waar je naar op zoek bent. Dit artikel geeft enkele goede voorbeelden van headlines.

TIP: Gebruik PMO gerelateerde woorden in je kopregel. Zorg dat het direct duidelijk is wat je doet en wie je bent. 

  • Project management officer zoekt nieuwe uitdaging binnen publieke sector
  • Projectmanager IT Infra | Gedreven, oplossingsgericht & stressbestendig

Gebruik geen bedrijfsspecifieke benamingen, waar andere werkgevers nog nooit van hebben gehoord of waar recruiters niet op zoeken.

  • Project Rocket Launch Specialist IT bij Company X 

3.   Laat de persoon achter het profiel zien met je persoonlijke intro

Organisaties zijn, naast jouw werkervaring en skills, benieuwd naar wie jij als persoon bent. LinkedIn biedt hiervoor de mogelijkheid d.m.v. een persoonlijke samenvatting of intro. Vertel hier op een pakkende maar bondige manier wie je bent, in welke fase van je carrière je zit en waar je naar op zoek bent. Benoem ook professionele hoogtepunten en zaken waar jij energie van krijgt. Gebruik hierbij ook weer zoektermen rondom PMO, zodat jouw LinkedInprofiel goed zichtbaar wordt. 

TIP: Waar sta jij dagelijks voor op? Waar krijg jij energie van? Hoe wil jij je carrière het liefste vormgeven? Denk aan de lezer die je wilt raken. Is dat bijvoorbeeld een potentiële nieuwe klant of een nieuwe werkgever? Gebruik dit soort vragen om jouw samenvatting persoonlijk te maken. Lees hier hoe je een pakkende LinkedIn introductie schrijft. 

4. Geef duidelijk je relevante werkervaring weer

Als je als project professional als ZZP’er werkt of gedetacheerd wordt, werk je al snel voor veel verschillende projecten en/of organisaties. Het kan lastig zijn dit op een duidelijke manier te presenteren. Opdrachtgevers moeten in een oogopslag kunnen zien of jij de juiste ervaring hebt voor de vacature. Geef kort maar krachtig jouw gedane taken weer en gebruik hierin ook weer zoektermen waar recruiters jou op moeten vinden, zoals ‘PMO’, ‘project management officer’ of ‘project support officer’. 

TIP: Kies bewust hoe jij je informatie weergeeft. Maak je één sectie en geef je met bulletpoints aan bij welke klanten je hebt gewerkt? Of maak je voor elke klant een nieuwe listing aan? Wat de voor en nadelen van de verschillende opties zijn lees je in dit artikel van Forbes.

 Lees Meer: Wat is een PMO?


5. Laat zien wat je kan met Licenties en certificaten

Opdrachtgevers zoeken vaak professionals met de juiste ervaring en vaardigheden. Dit is ook waar recruiters op zoeken. Voeg deze dus altijd toe aan je profiel! Als PMO’er gaat het bijvoorbeeld om specifieke PMO certificaten zoals Prince2, IPMA-D of P3O. Binnen elke branche en functie is dit een waardevolle toevoeging.

PMO LinkedIn Profiel - Certificaten en Licenties toevoegen

 Voorbeeld van hoe je PMO en projectmanagement certificaten kunt toevoegen

 

6. Voeg vaardigheden toe en laat ze onderschrijven

Deze sectie van LinkedIn wordt niet door iedereen strategisch ingezet. Juist hier kun je je onderscheiden en inspelen op de zoektermen van recruiters. Door LinkedIn worden er vaak automatische opties weergegeven zoals ‘Dutch’ of ‘MS Office’. Toch zorgt dit er niet voor dat je profiel er van gaat knallen. Denk aan extra talen, namen van erkende PMO of project management certificaten of specifieke softwarekennis. Schroom als PMO’er niet om je kennis van Jira, SAP, Sharepoint en Microsoft Project toe te voegen. Vele organisaties zoeken specifiek kandidaten met ervaring in deze tools. Wat deze sectie nog boeiender maakt, is dat anderen kunnen bevestigen dat jij bepaalde skills hebt.

TIP: Voeg zelf een aantal skills toe waarvan jij weet dat ze van waarde zijn binnen jouw vakgebied. Vraag vervolgens mensen in je netwerk om te bevestigen dat jij deze skills echt hebt.  

7.  Zorg voor aanbevelingen

Last, but not least: aanbevelingen van anderen. Heel belangrijk! Al jaren wordt mond-tot-mond reclame als belangrijkste marketingtool gezien. Bedenkt maar eens aan hoe onmisbaar referenties zijn bij het maken van een keuze voor een nieuwe stofzuiger, restaurant of hotel. Als Project Management Officer kun je natuurlijk introductie aangeven dat je in projecten vaak het hoofd koel houdt en snel kan schakelen. Maar als een manager aangeeft dat jij een complex project tot positief resultaat hebt weten te brengen, komt dat veel krachtiger over. Potentiële opdrachtgevers willen weten wie je bent, wat je in het verleden hebt gedaan en dat het fijn is om met jou te werken.

TIP: Vraag je opdrachtgever, manager of collega’s om een referentie achter te laten. Om het de referenten makkelijker maken kun je communiceren wat je graag wilt terug zien of eventueel alvast een opzet te maken. Je hebt hiervoor een hele handige functie bij LinkedIn. Hoe veelzijdiger je een beroep doet op je referenten, hoe evenwichtiger het beeld is dat je schept. 

Tot slot

We hopen dat we je met dit artikel de handvatten hebben aangereikt om je LinkedIn profiel te professionaliseren. Mocht je vragen hebben over dit artikel of zie je een vacature die bij jouw profiel past? Twijfel dan niet om contact op te nemen met een van onze consultants. 

 

Gerelateerde artikelen: